PMR 1×1 Adóvevő használata autóban.
Nemcsak gyalogos használatra hasznosak a Pmr446-os rádiók. Autózáshoz is kiváló segédeszköz lehet a kapcsolattartásban.
Legyen az autós kirándulás, esetleg KRESZ oktatás, motoros kíséret, észszerűbb és gyorsabb, legfőképpen spórolósabb kapcsolattartás mint egy telefon.
A kézi pmr446 rádiók előnye a méretük és mobilitásukban rejlik, ezt autózás közben is ki tudjuk használni. Könnyen elhelyezhetők egy telefontartóban, esetleg az övre csíptethetjük.
Mivel kézi adóvevőkről beszélünk, az autóból kiszállva is vihetjük magunkkal őket. Tehát praktikusabb használat a fixen beépített rádiókhoz képest. De persze észszerű kiegészítés is lehet egy már fixen autóba épített rádió mellé.
Rengeteg olyan szituáció lehet, amikor a fix CB rádiók mellett praktikusan használhatók a PMR készülékek.
-Elakadt terepjáró irányítása, kiszállva az autóból és figyelve, segítve távolabbról a csörlőzést.
-Vagy egy parkolóban, boltba befutva mégiscsak könnyebb a kis méretű PMR-ről kiszólni a boltból, kinek mit hozzunk.

De haladjunk sorjában, azaz közlekedjünk tovább és nézzünk pár fontosabb kérdést.

Szabad-e vezetés közben adóvevőt használni?

Használni, azaz beszélni, hallgatni természetesen igen. A kérdéses az, hogy szabályos-e, ha a készüléket vagy a kézi mikrofont vezetés közben a kezünkben tartjuk? Mi aztán tényleg igyekeztünk utánajárni!
KRESZ vizsgán megtanultuk, hogy 2 kézzel fogjuk a kormányt, tehát ebből az következne, hogy se telefont, se adóvevőt, se semmi mást ne tartsunk a kezünkben vezetés közben.
De a pontosság érdekében kértünk hatósági állásfoglalást a Veszprém Megyei Rendőrség sajtószolgálatától, akik nagyon kedvesek és segítőkészek voltak, és a vonatkozó jogszabályokra hivatkoztak. Kikerestük tehát a vonatkozó jogszabályokat és konzultáltunk Unger József gépjárműoktatóval is, akit rendszeresen kérnek fel a médiában is a KRESZ-hez kapcsolódó jogszabályok értelmezésére.

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet [KRESZ]

  1. § (2) A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.
  2. függelék III.
    i) Mobil rádiótelefon: a közcélú mobil rádiótelefon szolgáltatás igénybevételére alkalmas készülék (végberendezés).

A szakértővel tehát arra jutottunk, hogy a rendelet csak a mobil rádiótelefont nevesíti, az egyéb kommunikációs eszközök használatára, így adóvevő, illetve walkie-talkie használatára sem tér ki, azaz direkt módon nincs tiltva – így akár kézben is tarthatnánk a készülékeket vezetés közben.

DE!

KRESZ 3.§ (1) bekezdés c) pontja alapján

Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.

Forrás: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=97500001.kpm

Minden esetben törekedjünk a balesetmentes közlekedésre!

Így mi azt javasoljuk, hogy ha a sofőr egyedül van az autóban, a legbiztonságosabb, ha vezetés közben az adóvevőt headset-tel használja, esetleg a VOX (kéz nélküli, érintés nélküli) adásindítást alkalmazva, vagy ujjra rögzíthető PTT gombot használva beszél az adóvevőn.
Ha pedig többen ülünk az autóban, akkor ne a sofőr beszéljen a rádión, hanem egy utas. Így biztos, hogy a sofőr a vezetésre tud összpontosítani, az utas pedig nyugodtan tud kommunikálni.

Megjegyzés: Az európai országokban eltérhet a rádiókommunikációs eszközök gépkocsiban történő használatára vonatkozó jogszabályi rendelet!
Külföldi használatnál legyünk körültekintőek, ha vezetés közben használunk adóvevőt!

A walkie-talkie hatótávolsága 4 keréken közlekedve

Ha már tudjuk a biztonságos használat szabályait, nézzük meg, mekkora hatótávolságot tudunk biztonságosan elérni a hobbi adóvevőkkel:

Autós hatótáv:
Hatótávról bővebben itt is olvashatsz : PMR1x1 Hatótáv

Gyakorlati tapasztalat szerint 500-1000 m az a távolság, amely normál körülmények között áthidalható. Természetesen ez megint sok mindentől függ; jelen esetben még a gépkocsi fém burkolata is akadályozza a rádióhullámok terjedését.
Nagyobb távot két autó között csak nyílt útszakaszon érhetünk el. Városban a sűrű fogalom és a házak is árnyékolhatják a kommunikációt; dimbes-dombos úton vagy egy kanyargós erdei útszakaszon megint csak csökken a hatótávolság.
Az autós kommunikációnál is él az elsődleges hatótáv szabály: „ameddig ellátunk, odáig tudunk beszélni”; vagyis, ha látótávolságon kívül kerül a másik rádiós, már bizonytalanabb az adóvevő hatékonysága.
Autón belül a megfelelő elhelyezéssel is tudunk növelni a biztonságos hatótávon.
1. Ha fontos a nagyobb távolság, lehetőleg az ablakok közelébe, vagy ebben a magasságban helyezzük el a rádiót.
2. A váltó bokszba, ajtóba, pohártartóba, esetleg ülés mögötti tartóba helyezett rádió még jobban leárnyékolt környezetbe kerül! Erre figyeljünk! De ha nincs szükség nagyobb hatótávra és head-setet, vagy kézibeszélőt használunk, természetesen maradhat egy ilyen helyen is a rádió.
Hatótávról bővebben itt is olvashatsz : PMR1x1 Hatótáv

Kiegészítők autós használathoz:
A kényelmes rádióhasználathoz néhány apróság is szükséges lehet.

Nyakpánt:

– Nyakba akasztva könnyebb a rádió használata, mivel azonnal elengedhetjük, ha nem kell a PTT gombot nyomnunk. Így szabad a kezünk és a rádió is mindig közel van, ha használni kell. Nem kell az ülésen vagy egyéb tárolóhelyre nyúlkálni érte.

https://www.motorolashop.hu/motorola_tartozekok_2

 

Kézibeszélő:
A rádiót a szélvédőhöz közel elhelyezve az antenna jobb pozícióba kerül a gépkocsin belül. Így viszont kell egy mikrofont és hangszórót is tartalmazó kézibeszélőt csatlakoztatnunk a rádióhoz, amivel kényelmesen tudjuk használni a rádiót amíg az fixen rögzítve távolabb van.

https://www.motorolashop.hu/motorola_tartozekok_2

Head-set:
Ha nem zavaró a fülünkbe van vezetés közben egy head-set fülhallgatója, akkor kényelmesen kihasználhatjuk akár a rádiók VOX funkcióját is.
A VOX funkció használatát mindenképp teszteljük egy hosszabb út előtt, és állítsuk be a megfelelő érzékenységet.
Ha a VOX nem a megfelelő az adott körülményekhez, akkor maradjunk a head-set PTT gombjának használatánál az adásindításhoz.

https://www.motorolashop.hu/motorola_tartozekok_2

 

Újdonsült rádiósoknak néhány tipp, ha csak autós használatra kell a rádió:

Van, aki csak egy nyári szabadságra tervezett autós túra előtt vesz egy pár adóvevőt, hogy útközben tudja tartani a kapcsolatot. Néhány szempont boltba rohanás előtt 🙂
-Lehetőleg ne az indulás előtti utolsó órában rohanjunk rádiót venni a boltba.
-De ha mégis, akkor olyan helyen vegyünk rádiót, ahol lehet tanácsot kérni./www.pmrradio.hu /
-Közvetlen a vásárlás után mindenképpen teszteljük a rádiókat.
-Töltsük fel az akkumulátorokat!
-Ha nincs időnk akkumulátor töltésre, akkor vegyünk tartós elemet és azzal indítsuk a rádiókat.
Gyorsteszt indulás előtt:
1. Bekapcsolt rádiók ugyan azon a csatornán legyenek.
2. Teszteljük a hatótávolságot nyugodt körülmények között, nem forgalomban! Lehetőleg egy félre eső nyílt területen.
Autóból kiszállva közvetlen egymás mellett majd, legalább 500m-re eltávolodva egymástól ellenőrizzük az adás-vételt. Ha tiszta mind a két készüléken az adás és vétel akkor üljünk vissza autóba és autó-autó között is teszteljünk. Autós tesztnél, ha jóval rosszabb lesz az adás-vétel, esetleg egyáltalán nem halljuk egymást, akkor valami gond van.
Hibakeresés:
– Ellenőrizzük az akkumulátorokat, vagy elemeket.
– Ellenőrizzük, azonos csatornán vagyunk-e?
– Ha kell, cseréljünk elemet.
Ha nem oldódik meg a probléma és csak nagyon kis hatótávot/ 50-100m/ tudunk áthidalni, akkor mihamarabb vigyük vissza a szaküzletbe a rádiót.
A hibák túlnyomó többsége felhasználói hiba, a bosszúság elkerülése végett inkább kérjünk segítséget, ha úgy gondoljuk, hogy valami nem kerek.
Viszont, ha minden teszt jó akkor nyugodt szívvel csomagolhatjuk az útra rádiókat.
Persze tartalék akkumulátor, esetleg elemcsomag. USB töltő is kerüljön az úti csomagba!

Indulás előtt pedig egy kis gyorstalpalót tartsunk a rádió kezelői között.
-Mi, hogy működik?
-Legyen zavar estére tartalék csatorna kinevezve.
-És ne feledjétek, a rádióban állítsatok CTCSS kódot, így kisebb eséllyel fog más bezavarni a beszélgetésbe!
-Ha eltávolodtok egymástól és nem halljátok már a másikat, mindig maradjatok ugyanazon a csatornán, hogy a vételkörzetbe éréskor is biztosan újból tudjatok kommunikálni.
-Nagyobb konvojban haladás esetén pedig legyen egy első-hátsó autó közti prioritás, vagy egy csapatfőnök rádió kinevezve, aki tudja irányítani a kommunikációt. 4-5 vagy több rádió esetén már ez fontos dolog.

Jó rádiózást autóban is mindenkinek!
A blogot támogatta a Motorola és az Anico.hu