Karnevál, sok ember, több együttműködő és nagy feladat.

Egy új, kihívásokkal teli feladattal találtam szemben magamat augusztus végén mint eChat technikus. Ugyanis idén 21. alkalommal rendezték meg a szombathelyi nyár emblematikus rendezvényét, a XXI. Savaria Történelmi Karnevált, ahol egy összetett adóvevő rendszert kellett installálnunk  diszpécser szoftverrel az Anico-s kollégákkal.

Gladiátorok vonultak de ahogy ők úgy az eChat csapata sem ijedt meg ettől a kihívástól!

A rendezvény fő szervezője és lebonyolítója, a Savaria Turizmus Nonprofit Kft. keresett meg, mint eChat területi képviselőt a rendezvény előtt azzal az igénnyel, hogy szeretnének a rendezvényen résztvevő szervezetekkel egy közös kommunikációs rendszert használni.
Nem kellett sokat gondolkoznom a megoldáson, mivel a szombathelyi Közterület-felügyelet és a rendezvényt biztosító cég, a szombathelyi Unita Armed Company Kft. is aktívan használja már az internetalapú eChat PoC adóvevőinket.

A megkeresés után egy igényfelmérést végeztem, majd alaposan átbeszéltük a rendezvény menetét Grünwald Stefániával, a Savaria Turizmus Nonprofit Kft. ügyvezetőjével.
Fontos volt tudni a feladatköröket, hogy a rendezvény idején használt eChat rendszer kommunikációs csoportjait be tudjuk előre állítani. A rendezvény idejére a különböző szervezetek eChat adóvevőit egy ideiglenes flottába szerveztük. És fontos volt figyelnünk arra, hogy 2 flotta közben egyéb napi feladatokat is ellátott, így éles munka közben szerveztük át a rádiókat miközben dolgoztak több flottában is.

Flotta felállás és rádió darabszám

Minden adóvevő mozgása folyamatosan követhető az eChat diszpécser felületén. Könnyen és gyorsan tud a diszpécser a csoportok között is kommunikálni.

A Savaria Turizmus 30 darab eChat E350 adóvevőt bérelt, amihez a Unita Armed Company Kft. és a szombathelyi Közterület-felügyelet adóvevői is becsatlakoztak. Így összesen 63 db adóvevővel, és 3 diszpécser programmal operáltak a rendezvény ideje alatt.

Unita Armed Company Kft. és a Savaria Turizmus segítői is egy rendszeren találták meg a közös hangot. Mindenkinél eChat e350-es POC rádiók dolgoztak.

Azonban nem csak a rádiók száma, hanem a beszédcsoportok összetétele is fontos volt. A résztvevőkkel való egyeztetés után Krisztián kollégám hozta létre a közös és a különálló beszédcsoportokat. Így mindhárom szervezetnek volt lehetősége egy csatornán kommunikálni és külön csatornán folytatni a saját belső kommunikációjukat.

Természetesen a diszpécser programnak is kiemelt szerepe volt az irányításban.

Mivel az eChat flottákat akár több diszpécser is figyelheti, így a rendezvényen 24 órában ott tartózkodó műveleti ponton kívül, az ügyeletes vezető is segített távolról egy laptop segítségével. Összesen 5 csatornát használtak a szervezők, így most kifejezetten hasznos volt a diszpécser program „többszörös hangcsatorna mód” funkciója (egyszerre figyeli az összes csatornát a diszpécser: rendezvényszervező, biztonsági cég, mentő, tűzoltó, rendőr, stb.).

eChat Diszpécser felület

eChat diszpécseren gyorsan ellenőrizni lehet ki aktív egy csoportban. És egyszerre több csatorna beszédforgalmát is folyamatosan figyelheti a diszpécser.

Oktatás a bérléshez

A feladatok megkezdése előtt a rendezvényszervező cég, online videós oktatáson is részt vett. Az oktatás villámgyorsan lezajlott és mindenki könnyen elsajátította a készülékek és a diszpécser szoftver kezelését. Mint eChat technikus, fontos a felhasználók véleménye a rendszerről, így pár kérdéssel meginterjúvoltam  Grünwald Stefániát, a Savaria Turizmus Nonprofit Kft. ügyvezetőjét, ő hogyan értékeli ezt az együttműködést;

Interjú

Robi: Milyen rendszert használtatok eddig?

Stefánia: Az utolsó rendezvényen még hagyományos rádiókat használtunk. A fő probléma az volt, hogy nem tudtunk nagyobb távolságon belül kommunikálni, holott a mi rendezvényeink viszonylag nagy területen zajlanak, az egész belvárost lefedik Szombathelyen. A korábbi rádiók hatóköre sajnos kevésnek bizonyult, különösképpen egy karneváli felvonulás alatt volt nagyon problémás, mert éppen egy veszélyhelyzetben, egy hatalmas vihar miatt le kellett fújnunk a felvonulást, de nem tudtuk elérni egymást. Abban a helyzetben – a rengeteg látogató miatt – a mobilszolgáltatók is leterheltek voltak. Szóval mobiltelefonon se volt biztosított a kommunikációnk.

Stefinek itt még Analóg rádiója volt. Régen még mindenki a saját és analóg bérrádiókkal dolgozott. 2022-ben már minden résztvevő eChat rádiót kapott a rendezvényre.

A rendezvény és terület biztosításában több szervezet is részt vett: a polgárőrség, a rendőrség, a katasztrófavédelem, a mentők és a vöröskereszt is.
A problémát az jelentette, hogy mindegyik szervezet a saját kommunikációs rendszerét használta.
A megoldást egy rádióközpont jelentette, ahová minden szervezet eljuttatott egy-egy adóvevőt a saját rendszeréből. A rádióközpontban dolgozó diszpécser pedig külön-külön adta le a szükséges információt az érintett szervezetek felé. Az azóta eltelt időszakban már a közterület-felügyelet és a Unita Armed Company Kft. is eChat adóvevőrendszerre váltott.
Idén eljuttattunk egy-egy eChat adóvevőt a rendezvény idejére a rendőrségnek, a mentőknek és a tűzoltóknak is.

Robi.: Történt bármilyen fennakadás a rendezvény három napja alatt?

Stefánia: Nem jelentkezett semmilyen probléma. Az adóvevők használata rendkívül egyszerű, a kollégák hamar belerázódtak. A betanulás is rendkívül könnyen ment. A rádiók pedig jól bírták egy töltéssel a napi használatot.

Robi: Hasznosnak vélitek az Anico Kft. eChat technikusai által tartott online oktatást?

Stefánia: Igen, még így közvetett módon is könnyű volt megtanulni a rendszer használatát.

Robi: Miben változott a kommunikáció a régi rendszerhez képest?

Stefánia: Sokkal hatékonyabb a kommunikációnk ezzel a rendszerrel. A korlátlan hatótáv pedig kiemelkedő a pozitívumok sorában.

Egy másik előny pedig, hogy korábban a karneváli felvonulások beállítása során probléma volt, hogy a szervezők közül – akik nem gyakorlott rádió használók – egyszerre többen akartak  egy időben beszélni. Az eChat adóvevőkkel ez nem fordult elő, mert a rendszer nem engedi. A 30 mp-es adáskorlát és az „egy ember beszél” funkció nagyon hasznos.

Robi: Köszönjük a válaszokat, számunkra is hasznos tapasztalat volt, egy ekkora rendezvény kommunikációjának biztosítása.

Nem csak Stefániának köszönet, hanem az Unita Armed Company Kft. és a Közterület-felügyelet kollégáinak is a profi együttműködésért.

Ha hasonló feladatra keresel kommunikációs megoldást, kérj tanácsot bátran!
Ferenczi Róbert eChat területi képviselő és technikus. Tel @ Kapcsolat