„Van ahol az életed is múlhat azon, hogy tudod e kezelni az adóevődet!”

Legyen az tengeri vagy a balatoni vízi jármű, a hajózásban mindenhol fontos kell legyen a jó kommunikáció és az egységes adóvevő használat.

Ebből adódóan kerestem meg a Magyar Jachtakadémia egyik tulajdonosát Prokk Attilát és kértem lehetőséget egy szakmai riport és podcast elkészítéséhez.
Mi az adóvevőkhöz értünk a Jachtakadémia pedig a megfelelő hajós adóvevő használathoz, így közösen adhatunk át némi tudást.
A riport egyik fontos része volt a kérdezz felelek beszélgetés ahol jó pár kérdést tettem fel Gencsy Péterrenek aki a Jachakadémia GNDSS instruktora és rádiós oktatója.
Hogy ne csak a videót legyen érdekes megnézni, meghallgatni hanem legyen olvasni való is így a feltett kérdésekre itt olvashattók a tömör válaszok is.

 

Köszönet a válaszokért Gencsy Péterrenek!

  • Miért fontos/célszerű a hajórádió használata?

A tengeri hajókon a megfelelő beépített un. mobil rádió használata kötelező, belvízen ajánlott. Minden menetben és horgonyon levő hajónak figyelnie kell a VHF 16-os csatornáját, tehát ez egy kötelezettség. Mivel ezt minden hajó figyeli, így mindig elérhetik egymást a hajók és a parti állomások e csatornán. A kötelezettség mellett ez minden hajó alapvető érdeke, hiszen akár vészhelyzetben ez az egyetlen valós esélyünk a segítségkérésre. A mobiltelefon számos szempontból teljesen alkalmatlan erre a feladatra.
A tengerészeti rádiórendszer mögött egy professzionális mentési és felkutatási infrastruktúra áll. A vészhelyzeteken kívül számos más, alacsonyabb prioritású probléma, vagy akár a napi kommunikáció – időjárási-, navigációs figyelmeztetések vétele, stb. – esetén is nagyon fontos. Ebből következik, hogy alapvető fontosságú, hogy ismerjük a rendszert, az eljárásokat és tudjuk jól kezelni a rádiót.  Ezek oktatása egyik fő területe az MJA tevékenységének. Nem mellesleg, a rádiót csak képesített személy kezelheti. Az MJA tanfolyamai végén szerezhető un. SRC (partmenti, VHF) és LRC (korlátlan, nyílttengeri) képesítést valóban elfogadják az egész világon.

,

  • Miért hajórádió egyéb készülékek helyett (pl. Rádióamatőr, PMR446)

    Az ITU előírja, hogy az élet melyik területén, pontosan melyen célra (pl. hajózás, repülés, ipar, távvezérlések, telemetria stb,) milyen frekvencián, milyen modulációs móddal, milyen teljesítménnyel lehet rádiózni. A hajósok számára is ki vannak jelölve ezek a tengerészeti rádiósávok. A készülékektől – a hajózás sajátosságai miatt – speciális képességek (pl. DSC) is elvártak, tehát csak e célra gyártott készülék használható. Ez biztosítja bármely másik hajóval és a parttal történő kommunikációt, csak ez illeszkedik a tengerészeti parti infrastruktúrához.

  • Kell-e engedély a használathoz?

    Igen, hajórádió működtetéséhez – akár más adó-vevők esetében, minden országban – un. rádióengedélyt kell kérni az illetékes hatóságtól. Ugyanekkor kap a hajó kommunikáció azonosítókat, pl. az un. MMSI számot, vagy rádióhívójelet, a call signt. A hatósági folyamat egyszerű és gyors.

  • Kézi vagy mobil hajórádiót válasszanak a kezdő felhasználók?

    Ha valakinek van saját tengeri hajója, akkor azon kötelező a beépített hajórádió, „mobil rádió”. Régebbi hajóknál érdemes ellenőrizni, hogy ez minden képességében megfelel-e a mai hatósági előírásoknak. Ha nem, akkor kötelező cserélni, az életünk múlhat rajta. A tengerészeti célú kézirádió (handheld rádió) is egy rendkívül hasznos – mondhatnám elégedhetetlen – eszköz szerintem annak is, akinek nincs hajója, de bérel. Csak egy példa: a charterhajókon a rádió lent, a szalonban van. A kikötő bejáratából pont akkor kellene berádiózni a marinába, amikor a sok hajó közt leginkább a kormánynál kellene, hogy álljunk. Ekkor nagyon jó a kézügyben, a kormánynál a kézi VHF rádió. A hajórádió elhelyezése miatt is lehetséges, hogy menet közben nem halljuk meg, ha valamilyen létfontosságú kommunikáció zajlik. Ekkor is segít a kézirádió.

  • Pár főbb funkció, amit mindenképp érdemes tudni, mi-mi csoda a hajórádiókon.

    Ez egy nagyon komplex téma, valóban megérdemli a figyelmet. A rádió működése kijelzőn figyelhető, itt – számos egyéb között – látható a csatorna, az adásmód, az adóteljesítmény, a pozíció adatok. Fontos ismerni az alapvető menü funkciókat, elsősorban az un. DSC-t (Digital Selective Calling), ami egy nagyon gyors, digitális vészhelyzeti riasztást tud elküldeni a többi hajónak és a partnak. Ez automatikusan tartalmazza a hajó azonosítóját és a pozícióját. Gondoljunk csak egy vészhelyzetre… Nagyon hasznos pl. a tri watch funkció, amellyel három különböző csatornát figyelhetünk egyszerre. Lehet címezni adásunkat minden állomásnak, „allstation”, lehet egyéni individual, lehet csoportos hívást kezdeményezni, lehet adott területen levő hajókat meghívni, lehet prioritásokat adni az üzenteknek. Az alapfunkciókon kívül még sok lehetőség van. Vajon tudjuk-e jól használni ezeket a funkciókat?

    Az MJA nemzetközi és magyar hatósági szinten akkreditált SRC vagy LRC rádiós tanfolyamain – amelyek alapvetően nem technikai jellegűek – a kommunikációs eljárásokon van a hangsúly, sok valós gyakorlattal, igazi Standard Horizon rádiókat használva, életszerű szituációk megoldását gyakorolva. Természetesen megtanítjuk, begyakoroltatjuk a készülék használat alapjait a biztos kezelés érdekében. Áttekintést adunk a folyamatokról, pl. a mentési felkutatási műveletekről. Bár sokaknak távoli lehetőségnek tűnhetnek ezek, de a tengeren bármikor előállhat egy ilyen helyzet, akár velünk, akár a közelünkben mással. Ekkor azonnal óriási értelmet nyer a jó minőségű hajórádió és a képzett tengerész-rádiós.

  • Mi a különbség a tengeri és beföldi hajórádió használatban?

    A minimális különbségek elsősorban a folyami, tavi használatból adódnak, de a hajórádió belvízen is nagyon fontos. A balatoni vízimentő szolgálat pl. figyeli a VHF 16-os csatornáját. Vagy, gondoljunk csak egy rossz látási viszonyokkal nehezített helyzetre – pl. éjszaka vagy ködben -, amikor a folyókanyarulatban egy nagyméretű tolt karavánnal találkozunk. Itt az azonnali kommunikáció katasztrofális kimenetelű ütközést előzhet meg.

  • Tengeri SSB adóvevők kinek ajánlotT?

    A tengeri un. SSB rádiók tulajdonképpen egybe épített közép- és rövidhullámú rádió adóvevők. Ezek nagytávolságú kommunikációra szolgálnak vagy ott, ahol nincs kiépítve VHF tengerészeti parti infrastruktúra.

  • Milyen funkciókat és csatornákat használunk az itthoni vizeken és a tengeren?

    A legfontosabb a VHF 16-os csatorna. Ez az általános kapcsolatfelvétel valamint az emelt prioritás, különösen a vészhelyzeti kommunikáció csatornája. Említettem, hogy a Balatoni Vizimentők is figyelik ezt a csatornát. Belvizeken a további csatornákról, hogy mit mire használnak – pl. forgalomirányítás, kikötők – külön tájékozódni kell a pilotkönyvekből, lehetnek országon belül eltérések.
    Ugyanez a helyzet a tengeren. Ott is meg van határozva, hogy melyik csatornán tudunk beszélni a kikötővel, melyik csatornán figyel a kikötői hatóság, a fogalomirányítás, melyek a parti állomások munka csatornái. Fontos, hogy egyes csatornákon kihasználhatjuk a maximális 25 W adóteljesítményt és más csatornákon csak max. 1W-al adhatunk. Szerencsére, ezt a rádiók „tudják”, az adott kiválasztott csatornához igazítják az adóteljesítményt.

  • Rövid tippek a már rég vizsgázottaknak az újabb technikákról vagy az elmúlt 10 évben változott szabályokról.

,Akiknek nem SRC vagy LRC, hanem régi rádiósképesítésük van, azoknak frissítő tanfolyamon kell részt venniük a képesítésük megújításához. Ez fontos, mert módosultak eljárások, változtak szóhasználatok. Számos új eszköz, funkció jelent meg, amelyek rendkívüli mértékben növelik a hajózás biztonságát. Ilyen az említett DSC, a digitális szelektív hívás, ezt minden tengeri rádiónak kötelező tudnia. Örömteli gyorsasággal terjednek az AIS készülékek, Horvátországban már a katamaránok szinte mindegyikén van. Ez az automatikus hajóazonosító a többi hajónak elküld a helyzetünket, hajónk adatait, méretét, kiszámolja az ütközés elkerülését. A másik hajó plotterén pontosan látható a mi helyzetünk és ő is látja az ütközés veszélyt. Ez egy újabb nagy lépés a biztonság felé Nekünk van, hogy vehessük a többi ilyen hajó jelét? Egyes hajórádiókban már van beépítve ilyen funkció is ütközés riasztással. Nagy a fejlődés a kézirádiók esetében is, egyes típusok már tudnak vészhelyzeti riasztást küldeni, van bennük GPS, úsznak a vízen, korszerű lítium akkumulátoraiknak köszönhetően hosszú ideig működnek töltés nélkül is, kontrasztos kijelzőjük erős napfényben is látszik, számos kiegészítőjük van.

Ha elolvastad a kérdéseket és a válaszokat, akkor nézd meg a teljes Jachtakadémia videót is!

Ferenczi Róbert

Tulajdonos rádiós blogger és műszaki értékesítő, pmrradio.hu

 

Ha segítség kell, vagy adóvevőt vásárolnál :
https://pmrradio.hu/kapcsolat/
📨 info@pmrradio.hu
☎️ +36702666644
Ferenczi Róbert
Motorola, Caltta, Hytera, eChat területi képviselő.

Web : https://pmrradio.hu/
Facebook: https://www.facebook.com/pmrradio.hu
Instagram: https://www.instagram.com/pmrradio_hu/
Tiktok: https://www.tiktok.com/@pmrradio.hu
#adóvevőbérlés https://pmrradio.hu/adovevo-berles/

#túra #emergency #walkitalki #kommunikáció #adóvevőbérlés #Hajórádió #felszerelés #podcast #vhf #marineradio